Loader Image

George Pickingill (1816 – 1909)

Niewiele wiadomo o Starym George’u Pickingill’u. Większość historii krążących na jego temat pośród współczesnych czarownic jest w chwili obecnej niemożliwa do zweryfikowania. Najprawdopodobniej był on znachorem zamieszkującym wieś Canewdon położoną w hrabstwie Essex. Z całą powieścią w lokalnej społeczności uważano go za postać dość kontrowersyjną. Na jego temat krążyły liczne, mniej lub bardziej fantastyczne, anegdoty i opowieści. Tyle wiemy na pewno. Reszta informacji na jego temat jest jedynie spekulacją. Według lokalnych plotek jego rodzina wywodziła się od Julii Pickingill, znanej szerzej, jako „czarownica z Brandon”. Podobno w 1071 roku Hereward Ostrożny (Hereward the Wake) anglosaski wódz walczący z Normanami poprosił ją by wspomogła jego wojska przeciwko najeźdźcom. Julia zgodziła się i kiedy nadszedł czas bitwy stanęła na drewnianej wieży znajdującej się nieopodal pola walki. Stamtąd rzucała swoje zaklęcia, które okazały się niezwykle skuteczne. Niestety Normanie wypatrzyli ją i podpalili wierzę. Julia zginęła w płomieniach i Hereward bitwę przegrał.

Po raz pierwszy można było przeczytać o Georgeu Pickingillu w opublikowanej w 1962 roku książce Erica Maple’a „Mroczny świat czarownic” („The Dark World of Witches”). Według autora Wiliama E. Liddella publikującego pod pseudonimem Lugh w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku w takich czasopismach, jak „The Wiccan” i „The Cauldron” George Pickingill miał być jednak nie tylko wioskowym czarownikiem, ale i prominentnym okultystą i satanistą, założycielem pierwszych nowożytnych angielskich covenów czarownic. Lidell twierdził, że nauki Pickingilla wpłynęły miedzy innymi na postacie tworzące w Angli Towarzystwo Różokrzyżowców (Societas Rosicruciana), czy Hermetyczny Zakon Złotego Brzasku. Do jednego z jego covenów miał być rzekomo inicjowany w młodości sam Aleister Crowley. Jednym ze stworzonych przez Pickingilla covenów miał być coven w New Forest, do którego w 1939 roku został inicjowany dr Gerald B. Gardner. Innym znanym covenem, który miał rzekomo założyć Pickingill był coven Horsa, którego członkinią była czarownica Sybil Leek. Sam Liddell miał być spokrewniony z Pickingillem i to właśnie w jego rodzinnej tradycji czarownictwa przekazywano mu historie o jego słynnym przodku. W swoich artykułach, Lidell powoływał się też na starszyznę Rzemiosła, tożsamości członków, której nigdy jednak nie zidentyfikowano.

W swoich artykułach Liddell pisał, że to właśnie za czasów Pickingilla, z jego bezpośredniej inspiracji, po raz pierwszy spisano część rytuałów kultu czarownic, przekazywanych dotąd ustnie. To Pickingill miał uczynić kobietę centralną postacią w czarowniczych obrzędach. On też wprowadził obowiązek rytualnej nagości.

Wszystkie te historie robią wrażenie nieprawdopodobnych, jednak część z nich, w tym najbardziej fantastyczne, wydają się potwierdzać niezależne od siebie źródła.  Na przykład prominentny okultysta Francis King w swojej książce zatytułowanej „Rytualna magia w Anglii” („Ritual Magic in England”) twierdził, iż bliski przyjaciel Crowleya Louis Wilkinson w 1953 roku powiedział  mu, że Crowley przyznał się, że w 1899 roku był inicjowany do covenu czarownic, a nawet osiągnął w nim drugi stopień wtajemniczenia. Wkrótce potem opuścił jednak ów coven, bo doszedł do wniosku, że „nie lubi, żeby rządziły nim kobiety”. Podobno Arcykapłanka tego covenu miał określić Crowleya mianem „obleśnego, złośliwego, podłego, potworka”. Wiedza zdobyta w owym covenie miała stać się jednym ze źródeł inspiracji dla powstania jego filozofii określanej mianem thelemy.   Potwierdzeniem słów Wilkinsona i Liddella miała być wspólna fotografia Pickingilla i Crowleya, której odbitki krążą podobno pośród brytyjskich czarownic, podobnie jak odbitki innej fotografii przedstawiającej Pickingilla, Crowleya i Alana Bennetta.